Smulkiojo verslo schema nuo 2025 metų
Nuo 2025 metų įsigaliojo Smulkiojo verslo schema (toliau – SVS). SVS – tai modelis smulkiems verslams, vykdantiems prekybą kitoje ES valstybėje narėje (toliau VN), kuri leidžia turėti tokias pat konkurencines sąlygas kitose ES valstybėse kaip ir tų valstybių smulkieji verslininkai. Smulkiems verslams atsiranda galimybė nebūti PVM mokėtoju nuo pirmo euro toje VN, kurioje vykdo prekybą ar teikia paslaugas, jei įmonė atitinka tam tikras sąlygas.
SVS schema nėra privaloma.
Norintys naudotis SVS privalumais turi atitikti visas žemiau išvardintas sąlygas:
1. Įmonė turi būti įsteigta Lietuvoje.
2. Bendra apyvarta visose ES šalyse praėjusiais kalendoriniais metais neviršijo 100 000 Eur (be PVM) ir ateinančiais metais neviršys 100 000 Eur (be PVM) per metus. Į šią apyvartą įskaičiuojami pardavimai tik ES (įskaitant Lietuvą) bei menami pardavimai (prekių pervežimai tarp skirtingų šalių). Į ją neįtraukiami pardavimai už ES ribų, vienkartiniai ilgalaikio turto pardavimo sandoriai ir gauti avansai.
3. Apyvarta neviršija nustatytos nacionalinės pardavimų ribos jūsų pasirinktoje valstybėje narėje. Ši riba kiekvienoje šalyje bus skirtinga, išsamiau jums gali pakomentuoti konkrečios šalies mokesčių administratorius. Daugiau informacijos kaip taiko SVS kitos šalys.
4. Nesate IOSS dalyvis.
EX numerio gavimas:
Kiekvienai šaliai, kurioje taikysite schemą, bus priskiriamas EX numeris. Šio numerio gavimui teikiamas prašymas per MANO VMI, prašyme nurodomos apyvartos atitinkamoje valstybėje bei bendrai visoje ES, taip pat pasirenkama, kuriose valstybėse norite gauti EX numerį. Sprendimas pagal jūsų prašymą bus pateiktas per 35 darbo dienas. Nereikia iš anksto pildyti prašymų visoms šalims, jei nesate tikri, kur prekiausite ateityje, nes visada bus galima pateikti papildomą prašymą dėl naujos valstybės. Labai svarbu įsiminti, kad EX numeris nėra PVM kodas! Išrašydami sąskaitą už toje valstybėje parduotas prekes ar paslaugas, privalėsite nurodyti toje šalyje galiojantį EX numerį. Taip pat labai svarbu žinoti, kad sąskaitas faktūras turėsite išrašyti pagal toje šalyje galiojančius reikalavimus sąskaitai faktūrai (jie gali skirtis nuo reikalavimų Lietuvoje).
Prievolės tapus SVS dalyviu:
1. Kas ketvirtį turėsite teikti deklaraciją VMI apie visus pardavimus ES ir atitinkamoje valstybėje narėje.
2. Nuolat stebėti, kad neviršytumėte pasirinktų šalių nacionalinės PVM ribos, viršijus iš karto teikti prašymą naikinti tos šalies EX numerį ir pradėti mokėti PVM atitinkamoje valstybėje.
Laiku neišsiregistravus iš SVS, gali atsirasti delspinigiai dėl nesumokėto PVM atitinkamoje valstybėje narėje, taip pat kiekviena valstybė narė gali taikyti savo numatytas baudas.
Kiti svarbūs aspektai:
1. SVS taikymas nėra privalomas.
2. SVS gali naudotis ir OSS dalyviai.Jei kurioje nors šalyje turite EX numerį, tai pardavimų toje šalyje į OSS deklaraciją nebetrauksite ir PVM nebemokėsite.
3. Jei esate PVM mokėtojas ir turite EX numerį kažkurioje VN, atsiranda PVM atskaitos apribojimai Lietuvoje. Parduotų prekių kitoje VN įsigijimo ar pasigaminimo PVM nebebus atskaitomas. Pavyzdžiui, jei pirkote prekes su PVM Lietuvoje ir jas visas pardavėte Lenkijoje turėdami EX numerį, tokių prekių įsigijimo PVM nebebus atskaitomas. Taip pat atsiranda rizika dėl mišraus PVM, o tai reiškia, kad gali sumažėti PVM atskaita nuo visų kitų įsigijimų (pvz., nuomos, ryšio ar buhalterinių paslaugų).
Kam labiausiai verta būti SVS dalyviu, o kam ne:
1. SVS dalyviu būti neverta, jei tikrai planuojate pajamų augimą ir, tikėtina, viršysite 100 000 Eur metinę apyvartą greitu metu.
2. Tapti SVS dalyviu nerekomenduojama, jei esate PVM mokėtojas, būtent dėl mišraus PVM, ribotos PVM atskaitos.
3. Labiausiai verta būti SVS dalyviu jei iš tiesų esate smulkus verslas, neplanuojate didelio augimo ir nesate PVM mokėtojas.
4. SVS dalyviu neverta būti, jei jūsų paslaugoms taikomas atvirkštinis apmokestinimas (jūsų pirkėjas priskaičiuoja ir susimoka PVM savo valstybėje).
Daugiau informacijos apie SVS rasite VMI svetainėje.